Δευτέρα, 29 Μαΐου 2017

Η πολύχρονη ιστορία του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Μαγνησίας


Η πολύχρονη ιστορία του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Μαγνησίας


Εξυπηρετεί το επιβατικό κοινό δεκαετίες με ασφάλεια και επαγγελματισμό. Σήμερα εργάζονται περίπου 150 άτομα, ενώ στη δύναμή του βρίσκονται 88 λεωφορεία για την εξυπηρέτηση των Μαγνησιωτών και όχι μόνο. Ο λόγος για το Υπεραστικό Κοινό Ταμείο Εισπράξεων Λεωφορείων (ΚΤΕΛ) Νομού Μαγνησίας. Πρόεδρος της εταιρείας από τον Νοέμβριο του 2002 είναι ο κ. Δημήτριος Κολυνδρίνης, οποίος επισήμανε ότι είναι μικρή η μείωση του επιβατικού κοινού, λόγω της οικονομικής κατάστασης, με την υπέρμετρη φορολογία να αποτελεί το σημαντικότερο πρόβλημα.

Το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Νομού Μαγνησίας βρίσκεται στην υπηρεσία του πολίτη πολλές δεκαετίες εξυπηρετώντας το επιβατικό κοινό. Σήμερα στη δύναμή του βρίσκονται 88 λεωφορεία, εκ των οποίων τα 74 είναι ιδιωτών και ενταγμένα βάσει Νόμου στο Υπεραστικό ΚΤΕΛ Νομού Μαγνησίας. Από τα υπόλοιπα, 6 ανήκουν στην εταιρεία, 2 αστικά λεωφορεία ανήκουν και αυτά στην εταιρεία και πραγματοποιούν δρομολόγια τοπικής συγκοινωνίας στην περιοχή του Αλμυρού και 6 τουριστικά λεωφορεία ανήκουν στην τουριστική εταιρεία του ΚΤΕΛ.
Τα ΚΤΕΛ είναι μεταφορικές επιχειρήσεις που εξυπηρετούν τη μετακίνηση του επιβατικού κοινού μεταξύ των ελληνικών πόλεων με χρήση λεωφορείων. Με το όνομα Κ.Τ.Ε.Λ. αναφέρονται επίσης και οι σταθμοί επιβίβασης σε αυτά τα λεωφορεία.

Κατά την περίοδο 1944 με 1952 γενικά τα λεωφορεία ήταν 24 θέσεων, ενώ υπήρχαν και 2 λεωφορεία των 19 θέσεων

Περίοδος 1944-1952
Κατά την περίοδο 1944 με 1952 γενικά τα λεωφορεία ήταν 24 θέσεων, ενώ υπήρχαν και 2 λεωφορεία των 19 θέσεων. Μετά την κατοχή είχε οργανωθεί η Ανώνυμη Εταιρεία Συγκοινωνιών (ΑΕΣ) με σκοπό τη διαχείριση γενικά των λεωφορείων κυρίως του Πηλίου, η οποία διαλύθηκε πολύ σύντομα, καθώς δεν υπήρξε σωστή διαχείριση και επειδή εκδόθηκαν νέες άδειες για τις πέντε γραμμές.
Κατά τη μεταπολεμική περίοδο στον Νομό Μαγνησίας κάθε γραμμή είχε τα δικά της λεωφορεία και οι άδειες παραχωρούνταν από Τοπικό Αυτοκινητιστικό Συμβούλιο με πρόεδρο τον Χαράλαμπο Σταυρίδη. Τα λεωφορεία ήταν και επιβατικά και εμπορικά οχήματα, αφού εκτός από επιβάτες διακινούσαν και κάθε είδους εμπορεύματα, ακόμη και ασυνόδευτα κατόπιν παραγγελιών από τους «παραγγελιοδόχους» των χωριών. Κάθε οδηγός εκτελούσε αυτόνομα και με δική του βούληση τα δρομολόγια όσον αφορά στις στάσεις και το αντίτιμο που ζητούσε από τον κάθε επιβάτη. Συγκεκριμένα πρακτορεία και σταθμοί δεν υπήρχαν.
Το 1948 εκδόθηκαν οι πρώτες άδειες «κατά γραμμάς» ως εξής:
– «Γραμμαί Πηλίου» με έδρα τον Βόλο, με σταθμό στην Κοραή και Αργοναυτών και διαχειριστή τον Ευάγγελο Βαρδάκη και δεύτερο διαχειριστή τον Αλέξανδρο Κωστακόπουλο. Οι «Γραμμαί Πηλίου» είχαν τότε 24 λεωφορεία των 24 και 19 θέσεων το κάθε ένα.
-«Γραμμαί Καναλίων» με έδρα τη Λάρισα και χωρίς κάποιο συγκεκριμένο σημείο για σταθμό στον Βόλο. Οι «Γραμμαί Καναλίων» είχαν 5 λεωφορεία, των οποίων οι οδηγοί/ιδιοκτήτες λειτουργούσαν αυτοβούλως. Διαχειριστές ήταν ο Ζαγορίτης και ο Γουργούτης.
– «Γραμμαί Λαρίσης» με έδρα τον Βόλο και με σταθμό στην Ιωλκού και Ιάσονος, με διαχειριστή τον Χαράλαμπο Σταυρίδη.
– «Γραμμαί Αθηνών» με έδρα την Αθήνα και με σταθμό στην Ιωλκού και Ιάσονος. Οι «Γραμμαί Αθηνών» είχαν 8 λεωφορεία και διαχειριστές Αθηναίους.
– «Συνεργατική Αλμυρού Ομόρρυθμος Εταιρεία» με έδρα τον Βόλο και με σταθμό στη Σόλωνος ανάμεσα στην Αργοναυτών και την Ιάσονος. Η «Συνεργατική Αλμυρού Ομόρρυθμος Εταιρεία» είχε στη δύναμή της 16 ή 17 λεωφορεία με διαχειριστές τον Δημήτριο Καρατζούνη και τον Ευάγγελο Γκατζή.

29ο ΚΤΕΛ Μαγνησίας
Τον Αύγουστο του 1952 ιδρύεται το 29ο ΚΤΕΛ Μαγνησίας με τον Νόμο 2119/52 κατόπιν εισήγησης του τότε υπουργού Συγκοινωνιών Γεωργίου Μπουρδάρα. Με τον Νόμο αυτόν δημιουργήθηκε ένα ΚΤΕΛ σε κάθε Νομό και σε κάθε νησί. Στον Νομό Μαγνησίας συνενώθηκαν οι Γραμμές Πηλίου, οι Γραμμές Λαρίσης, οι Γραμμές Αθηνών, οι Γραμμές Καναλίων και η Συνεργατική Αλμυρού Ομόρρυθμος Εταιρεία. Η δύναμη των λεωφορείων αυτού του ΚΤΕΛ ανήλθε στα 64 λεωφορεία, χωρίς τα λεωφορεία για τις Άγονες Γραμμές.
Οι σταθμοί στον Βόλο ήταν δύο: Για τα λεωφορεία Αθηνών, Λάρισας και Αλμυρού στην Ιάσονος και Ηπείρου. Για τα λεωφορεία του Πηλίου και των Καναλίων ο σταθμός βρισκόταν στο καφενείο «Η συνάντηση» επί της Καρτάλη και Αργοναυτών.
Πρώτος πρόεδρος διετέλεσε ο Χαράλαμπος Σταυρίδης με διαχειριστή τον Αλέξανδρο Κωστακόπουλο.
Ο στόλος των λεωφορείων του ΚΤΕΛ μεγάλωσε, καθώς σταδιακά εντάχθηκαν σε αυτόν και τα λεωφορεία των Άγονων Γραμμών.
Επόμενοι πρόεδροι διετέλεσαν κατά σειρά οι Γεωργατζής Πίνδαρος, Γκατζής Ευάγγελος, Μπάρδας Χρήστος και Χίμος Αρτέμης.

Τα ΚΤΕΥΛ
Κι ενώ οι συγκοινωνίες βελτιώνονταν συνεχώς χάρη στις προσπάθειες των αυτοκινητιστών, ατυχώς το 1967, η στρατιωτική κυβέρνηση με την 19630/67 βεβιασμένη και αψυχολόγητη απόφαση του τότε υπουργού Συγκοινωνιών Ιωάννη Τσαντήλα από τον Μεγάλο Βάλτο επέβαλε τη συγχώνευση Νομαρχιακών ΚΤΕΛ με τους μεγάλους ανοργάνωτους και δυσκίνητους συγκοινωνιακούς φορείς ανά περιφέρεια, τα ονομαζόμενα ΚΤΕΥΛ.
Στην περιοχή ιδρύεται το 4ο ΚΤΕΥΛ με έδρα τη Λάρισα μετά από συγχώνευση των ΚΤΕΛ Μαγνησίας, Λάρισας, Καρδίτσας, Τρικάλων και Πιερίας. Πρόεδρος του 4ου ΚΤΕΥΛ Λάρισας διετέλεσε ο εν αποστρατεία συνταγματάρχης Αγαθοκλής Λιακόπουλος. Κάθε Νομός αποτελούσε διοικητικά έναν τομέα. Τομεάρχες του Βόλου διετέλεσαν κατά σειρά Αρτέμης Χίμος, Κωνσταντίνος Χράπαλος, Φώτιος Βουλγαρέλης. Τα σημεία των σταθμών στον Βόλο παρέμειναν ως είχαν, ενώ τα λεωφορεία ήταν πια 32 θέσεων.
Λεωφορεία του Βόλου μπορεί να χρησιμοποιούνταν για την εκτέλεση δρομολογίων και στους υπόλοιπους τέσσερις Νομούς αρμοδιότητας του 4ου ΚΤΕΥΛ.
Κατά την περίοδο αυτή οι ιδιοκτήτες των λεωφορείων περιήλθαν σε δεινή οικονομική κατάσταση, καθώς δεν αμείβονταν, αφού γινόταν κακή οικονομική διαχείριση από τις διοικήσεις του 4ου ΚΤΕΥΛ.
Μετά από πολλές αντιδράσεις ο τότε υπουργός Συγκοινωνιών Ορέστης Γιάκας διαλύει τα ΚΤΕΥΛ με το Ν.Δ. 102/73 και επανέρχεται η πρότερα κατάσταση.

Ίδρυση ΚΤΕΛ Μαγνησίας
Στις 16/12/1973 διαλύεται το 4ο ΚΤΕΥΛ και τα λεωφορεία των πέντε Νομών αποκτούν και πάλι την αυτονομία τους. Στον Βόλο ιδρύεται το ΚΤΕΛ Μαγνησίας, στο οποίο εντάσσονται και τα υπεραστικά, αλλά και τα αστικά λεωφορεία. Πρόεδρος διατελεί ο Αρτέμης Χίμος και μετέπειτα ο Γεώργιος Βολάγκας, με ενέργειες του οποίου στις 28/2/1977 πραγματοποιήθηκε ο διαχωρισμός του ΚΤΕΛ σε Αστικό και Υπεραστικό.
Από το 1979 και ενώ έχει εγκριθεί ο τύπος Υ50 Θέσεων τα λεωφορεία που είναι ενταγμένα στη δύναμη του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Μαγνησίας, αντικαθίστανται πια με καινούρια λεωφορεία των 50 θέσεων.
Στη συνέχεια, πρόεδρος εκλέγεται ο κ. Ιωάννης Καρατάσιος μέχρι το 2001 οπότε και τον διαδέχεται στην προεδρία ο κ. Νικόλαος Τεχνόπουλος.


Το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Μαγνησίας σήμερα
Το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Μαγνησίας σήμερα λειτουργεί ως Ανώνυμη Μεταφορική, Τουριστική και Εμπορική Εταιρεία με την επωνυμία Κ.Τ.Ε.Λ. Υπεραστικών Γραμμών Ν. Μαγνησίας Α.Ε. και τον διακριτικό τίτλο «ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΟ Κ.Τ.Ε.Λ. ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ Α.Ε.», βάσει του Νόμου 2963/2001 περί οργανώσεως και λειτουργίας των Δημοσίων Επιβατικών Μεταφορών με Λεωφορεία και ύστερα από πρόταση του τότε υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών Χρήστου Βερελή.
Με τον Νόμο αυτόν καταργείται το Ν.Δ. 102/73 και τα ΚΤΕΛ υποχρεούνται να μετατραπούν σε Ανώνυμες Εταιρείες και τους παραχωρείται το δικαίωμα εκτέλεσης συγκοινωνιών έως τις 31/12/2011.
Το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Μαγνησίας ύστερα από 30 έτη λειτουργίας με την παλιά μορφή, από 1/10/2003 και έπειτα από ομόφωνη απόφαση της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων μετατράπηκε σε Ανώνυμη Εταιρεία και λειτουργεί βάσει του Νόμου 2190/1920 περί Ανωνύμων Εταιρειών.
Η εταιρεία σήμερα έχει στη δύναμή της 74 λεωφορεία που ανήκουν σε μετόχους, 8 λεωφορεία που ανήκουν στην εταιρεία και 6 τουριστικά λεωφορεία που καλύπτουν τις ανάγκες του τουριστικού γραφείου της εταιρείας.
Όλα τα λεωφορεία έχουν αντικατασταθεί με καινούρια ευρωπαϊκών προδιαγραφών με όλες τις ανέσεις που παρέχει η σύγχρονη τεχνολογία κι εξυπηρετούν κάθε χωριό του Νομού, ενώ παράλληλα συνδέουν τη Μαγνησία με όλες τις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας.
Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας από τον Νοέμβριο του 2002 είναι ο κ. Δημήτριος Κολυνδρίνης, ο οποίος τόνισε στη «Θ» ότι υπάρχει μια μικρή μείωση στην επιβατική κίνηση, λόγω της οικονομικής κατάστασης και αδυναμίας. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η εταιρεία είναι η υπέρμετρη φορολόγηση λέγοντας χαρακτηριστικά πως «ό,τι εισπράττουμε πάει στο κράτος».

ΛΟΪΖΟΣ ΑΣΒΕΣΤΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου